جک مستقیم آسانسور کورش
(ارائه دهنده تجهیزات آسانسور و بالابر هیدرولیک)
اگر می خواهید جک آسانسور هیدرولیکی را بهتر بشناسید بهنر است در ابتدا با اجزاء اصلی آسانسور هیدرولیک آشنا شویم.
اجزاء اصلی آسانسور هیدرولیک
۱ – جک هیدرولیکی
۲ – پاوریونیت
۳ – شلنگ یا لوله فلزی
۴ – پایه جک
۵ – روغن
جک آسانسور هیدرولیکی یکی از مهم ترین اجزای اصلی این نوع آسانسور می باشد. در واقع این جک ها هستند که نیروی هیدرولیک یا سیال روغن را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند و چون تعویض یا تعمیر جک ها پس از نصب در چاهک آسانسور کار بسیار دشواری است بهتر است از همان ابتدا جک انتخاب شده دارای کیفیت و شرایط استاندارد را دارا باشد.
اجزاء جک آسانسور هیدرولیکی
جک هیدرولیک آسانسور از یک سیلندر و پیستون تشکیل شده اند ؛ سیلندر محفظه ای است محکم و مقاوم که قسمت بیرونی آن می بایست در برابر خوردگی و رطوبت و فشار های وارده محکم و مقاوم باشد و قسمت درونی آن می بایست صاف و صیقلی باشد که پیستون درون آن جای می گیرد و در داخل آن حرکت می کند. برای آسانسورهای با ظرفیت ۳۰ تن از جک مستقیم استفاده می شود و برای ظرفیت بیش از ۳۰ تن از جک های غیر مستقیم و چند مرحله ای (stage) می شود که طول هر مرحله هفت متر می باشد و تا ارتفاع حداکثر ۲۸ متر را می توان از آن ها استفاده کرد. به استوانه ای که درون سیلندر و با کم یا زیاد شدن فشار روغن در رفت و آمد است پیستون گویند، به دلیل آنکه دو نوع بار استاتیک و دینامیکی روی آن وجود دارد بنابراین پیستون ها باید بسیار مقاوم و محکم باشند.
طریقه خواندن اطلاعات جک هیدرولیک آسانسور
عدد سوم × عدد دوم × عدد اول
مثلا : ۴۰۰ × ۷ × ۱۲۰
عدد اول : قطر پیستون ، عدد دوم ضخامت گوشته درونی پیستون ، عدد سوم طول جک هیدرولیکی
انواع جک آسانسور هیدرولیکی
- جک غیر مستقیم
- جک مستقیم
جک آسانسور هیدرولیکی مستقیم
این جک ها یک به یک (۱:۱) هستند و یعنی به ازای یک متر باز شدن جک ، کابین ۱ متر جا به جا می شود. جک هیدرولیک آسانسور مستقیم به یوک کابین متصل اند و دارای سیستم ها کناری و یا مرکزی می باشند.
مستقیم از زیر
این نوع جک دارای سه نوع مرحله می باشد
- یعنی تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
- دو مرحله ای (تلسکوپی)
- سه مرحله ای (تلسکوپی)
مستقیم از کنار
- تک مرحله ای (یک تکه – دو تکه)
- دو مرحله ای (تلسکوپی)
- سه مرحله ای (تلسکوپی)
نصب جک زیر مستقیم
در مدل جک زیر مستقیم، عموما یک جک در زیر کابین و به صورت مستقیم 1:1 نصب می شود. در مدل جک در زیر مستقیم، طول مسیر جابجایی کابین و کورس حرکت جک برابر است. بنابراین سرعت حرکت کابین آسانسور و سرعت حرکت جک نیز برابر خواهد بود. همچنین کل نیرویی که به جک هوپاد لیفت وارد می شود برابر وزن بار و کابین می باشد.
مزایا و معایب جک زیر مستقیم
در این مدل، باید حفره ای به ارتفاع حدودا برابر کورس جک، در زیر کابین ایجاد شود تا پوسته جک (سیلندر) داخل آن قرار گیرد. این حفره باید از نظر نفوذ آب و رطوبت ایزوله شود. ایجاد چنین حفره ای در زیر چاه آسانسور و نصب جک داخل آن را می توان از جمله مشکلات این روش عنوان کرد.
از سوی دیگر، این روش مزایای قابل توجهی برای آسانسورهای سنگین یا حجیم مانند آسانسورهای خودروبر و باری پیش رو قرار می دهد. مهمترین امتیاز آن، استقرار جک در مرکز ثقل کابین است. در این مدل ریل ها به صورت راهنما عمل کرده و فشار کمتری متحمل می شوند.
در مدل جک مستقیم مرکزی سیم بکسل ها وجود ندارند و جک مستقیم به یوک کابین متصل می شود. بنابراین، این سیستم بدون نیاز به پاراشوت (ترمز استحفاظی) است. حذف سیم بکسل ها، مزیت دیگری نیز به دنبال دارد. در آسانسورهای پانورامیک (نما دار) می توان وجوه و قسمت های بیشتری از کابین را به صورت شیشه ای و نمادار طراحی کرد، و همچنین سیم بکسل ها، وزنه های تعادل و متعلقات آنها وجود نخواهند داشت که به زیبایی نمای آسانسور کمک می کند.
این مدل، بیشترین کاربرد را در آسانسورهای خودروبر، آسانسورهای باری سنگین و آسانسورهای لوکس شیشه ای دارد.
مشخصات فنی جک
- ضریب اطمینان محاسبات کمانش در جک های هوپادلیفت برابر 2 می باشد.
- ضریب اطمینان محاسبات فشار مطابق الزامات استاندارد می باشد.
- محاسبات جک ها به صورت کامل در انطباق با الزامات آسانسور هیدرولیک صورت می گیرد.
- کورس جابجایی: 0.5 متر تا 20 متر
- محدوده قطر شافت: 35 میلیمتر تا 290 میلیمتر
- ضخامت شافت جک: 5 میلیمتر تا 25 میلیمتر
- شفت جک: لوله فولادی با سطح سنگ خورده یا کرومه متناسب با شرایط محل
- مجهز به شیر هواگیری
- مجهز به پلیت مفصلی
راپچر ولو
راپچر ولو مهمترین وسیله ایمنی جک است که در شرایط نشتی عمده، شکست لوله یا ترکیدگی شیلنگ و یا در هر حالتی که سرعت بیش از حدمجاز شود، بسته می شود و مانع سقوط جک می گردد.
راپچرولو ساخت شرکت BLAIN آلمان دارای گواهینامه استاندارد فنی و ایمنی است.
موارد استفاده جک هیدرولیک تلسکوپی
در حالت های معمول ترجیح داده می شود از جک های هیدرولیک یک مرحله ای در آسانسور استفاده شود. از راهکار جک هیدرولیک تلسکوپی در برخی موارد که به دلایل مختلف از جمله محدودیت در فضای عمودی چاه آسانسور و یا ارتفاع حفره جک در مدل های جک زیر مستقیم استفاده می شود. جک های تلسکوپی هوپاد لیفت اغلب دو مرحله ای می باشند و به صورت همزمان باز می شوند. در موارد خاص جک های تلسکوپی سه مرحله ای به کار برده می شود.
مشخصات فنی جک هیدرولیک تلسکوپی
- حداکثر فشار 64 بار برای جک های تلسکوپی دو مرحله ای و حداکثر فشار 45 بار برای جک های تلسکوپی 3 مرحله ای
- ضریب اطمینان محاسبات کمانش برابر 2 می باشد.
- ضریب اطمینان محاسبات فشار مطابق الزامات استاندارد می باشد.
- محاسبات جک ها هوپاد لیفت به صورت کامل در انطباق با الزامات آسانسور هیدرولیک صورت می گیرد.
- کورس جابجایی: 3 متر تا 40 متر
- میزان بار قابل جابجایی (مجموع ظرفیت و وزن کابین) : 500 کیلوگرم تا 30 تن
- مجهز به شیر هواگیری
راپچر ولو
راپچر ولو مهمترین وسیله ایمنی جک است که در شرایط نشتی عمده، شکست لوله یا ترکیدگی شیلنگ و یا در هر حالتی که سرعت بیش از حدمجاز شود، بسته می شود و مانع سقوط جک می گردد.
راپچرولو ساخت شرکت BLAIN آلمان دارای گواهینامه استاندارد فنی و ایمنی است.