قطعات آسانسور
4. درب
درب آسانسور یک قطعه مهم در سیستم آسانسور محسوب می شود، که علاوه بر زیبایی برای حفظ ایمنی بسیار حائز اهمیت است. از لحاظ نوع باز و بسته شدن، درب ها به دو دسته کلی لولایی و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند . از نظر ساخت، درب های اتوماتیک نیز به دو دسته روهم بازشو ( تلسکوپی ) و از وسط بازشو ( سانترال) تقسیم می شوند .
انواع درب آسانسور
1. درب های غیراتوماتیک (دستی)
این نوع از درب آسانسور در حال حاضر بیشتر در ساختمان های قدیمی دیده می شود. اینگونه از درها معمولاً توسط کاربر اداره می شوند. گرچه برخی از مدل های جدیدتر به طور خودکار نیز بسته می شوند. درب های غیراتوماتیک در آسانسورهای قدیمی و کوچک اروپایی که قدمت آنها به دهه 50 و 1970میلادی باز می گردد، رایج بوده اند.
2.درب های نیمه اتوماتیک
در این نوع از درب های آسانسور با توجه به اینکه درب طبقات با دست باز می شود، ولی درب کابین به صورت اتوماتیک باز و بسته می شود، به آنها درب های نیمه اتوماتیک می گویند. این درب ها برای ساختمان هایی که از فضایی خوبی در پاگرد طبقاتی برخوردار هستند مناسب است.
3. درب های اتوماتیک
در این نوع از درب های آسانسور، درب طبقه همراه با درب کابین باز و بسته می شود. در واقع نیروی محرکه هر دو به وسیله ساسپنشن تامین می گردد. این نوع از درب های آسانسور از استاندارد ویژه ای برخوردارند. تقریباً تمام درهای اتوماتیک توسط یک اپراتور درب در کابین آسانسور کنترل می شوند. این درب ها در مکان های مختلفی از جمله مدارس، بیمارستان ها، فرودگاه ها، مراکز صنعتی و مراکز خرید به کار می روند. درب های اتوماتیک همچنین بسیاری از ویژگی هایی را ارائه می دهند که درهای دستی از آنها استفاده نمی کنند. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از: سنسورهای فشار، کنترل سرعت و تشخیص مانع. از سنسورهای ایمنی درب های اتوماتیک آسانسور برای جلوگیری از برخورد درب با هر نوع جسمی که در مسیر آن قرار می گیرد استفاده می شود.
انواع درب های اتوماتیک آسانسور شامل موارد زیر می باشد:
- درب تمام اتوماتیک ساننترال: این نوع درب کابین و طبقه پس از توقف از وسط به طرفین باز می شود. این گونه درب اتوماتیک در چاهک های با عرض زیاد قابل استفاده هستند.
- درب تمام اتوماتیک تلسکوپی: درب کابین و طبقه پس از توقف کابین بطور خودکار از یک سمت به سمت دیگر باز می شود.
- درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی: در این حالت کابین مجهز به درب اتوماتیک بوده که پس از توقف کابین از یک سمت به سمت دیگر باز شده اما درب طبقه بصورت لولایی بوده و بایستی بصورت دستی توسط کاربر باز می شود.
- درب نیمه اتوماتیک اتوبوسی: درب کابین بصورت اتوماتیک درون کابین باز شده و درب طبقه بصورت لولایی بوده و توسط کاربر به صورت دستی باز می شود.این سیستم برای چاهک های با عرض کم مناسب است.