• تلفن05191012111
  • ایمیلinfo@tkke.ir
  • آدرسمشهد، میدان جانباز، برج پاژ، طبقه 11، واحد 1113
  • ساعتهای آزاد9 الی 15
چشم انداز ما

سایر قطعات

سایر قطعات

 سایر قطعات آسانسور:

 آسانسور برای نصب و راه اندازی نیاز به 50 قطعه مختلفی دارد. تمامی این قطعات در کنار هم کاملا هماهنگ بصورت یک خانواده فعالیت کرده تا آسانسور کارکرد نرمالی داشته باشد. انتخاب قطعات آسانسور از حساسیت بالایی برخوردار است. چرا که با انتخاب نادرست قطعات، نمی توان از آسانسور انتظار عملکرد خوبی داشت. همچنین قطعه نامناسب عمر چندانی نداشته و باعث فرسودگی زود هنگام آسانسور می شود. که ما در اینجا از 45 قطعه باقیمانده آسانسور به معرفی مهم‌ترینِ آن می‌پردازیم:

  • ریل آسانسور:

  نصب ریل از مراحل اولیه نصب آسانسور است. ریل ها باید با دقت بالایی نصب شوند. بنابراین برای نصب دقیق نیاز به چند قطعه دارد که عبارت اند از: 

  • براکت/ پشت بند /لقمه / پیچ /واشر
  • سیم بکسل آسانسور:

    سیم بکسل آسانسور کابلی است متشکل از دسته سیم ها یا رشته ها (Strand) هستند که حول سیم مرکزی پیچیده می شوند. از سیم بکسل برای تعلیق کابین و وزنه تعادل در آسانسور ها استفاده می شود.  سپس این دسته سیم ها حول مغزی (Core) فیبری یا فولادی که شامل چند لایه سیم است (wire) پیچیده می شوند. در آسانسورهای کششی از سیم بکسل برای سیستم تعلیق استفاده می کنند.

  • روغن دان ریل آسانسور:

    روغن دان روی کفشک راهنمای کابین متصل می شود و مسیر ریل را روغن کاری میکند.

  • جعبه رویزیون:

    جعبه ای برای کنترلِ دستی حرکت کابین است که بر روی سقف کابین نصب می شود و برای استفاده تعمیرکار یا سرویس کار آسانسور تعبیه شده است.

  • گاورنر آسانسور:

    گاورنر آسانسور وسیله ای برای کنترل حرکت کابین است. به این صورت که اگر آسانسور یا بالابر بیش از اندازه سریع حرکت کنند، ترمز ایمنی توسط این قطعه به کار می افتد. اغلب، سیستم گاورنر در نزدیکی فلکه کشش، جایی در بالای چاه آسانسور نصب می شود. سیم بکسل آن به دور دو فلکه ( یکی بالای چاه و یکی پایین چاه ) کشیده شده و به کابین وصل شده است و با کابین بالا و پایین می رود؛ پس اگر سرعت کابین زیاد شود سرعت آن هم زیاد می شود. گاورنر به دو بازوی بازشونده قلاب مانند ( بازوهای فلزی سنگین) تجهیز شده که به محیط فلکه پین شده اند. نصب این بازوها به صورتی است که آزادانه می توانند به پیش و پس گاورنر تاب بخورند گرچه در بیشتر مواقع با یک فنر تحت فشار، نگه داشته شده اند.

  • فلکه هرزگرد آسانسور:

    هنگامی که فاصله ی مابین کابین و کادر وزنه (و یا سیم بکسل های متصل به آنها) بیشتر از طول فلکه ی کشش موتور باشد و این فلکه نتواند زاویه ی مناسبی برای سیم بکسل ها ایجاد کند؛ از فلکه هرزگرد برای به وجود آوردن اصطکاک میان کابل و فلکه ها و همچنین ایجاد تناسب زاویه سیم بکسل ها ( زاویه آلفا ) استفاده می شود. پارامترهای یک فلکه هرزگرد در آسانسور عبارتند از:

    قطر فلکه هرزگرد، تعداد شیارهای فلکه هرزگرد، نوع شیارهای فلکه هرزگرد. پارامترهای فلکه هرزگرد آسانسور می بایست با موتور آسانسور هماهنگ باشد. بنابراین هنگام خرید فلکه هرزگرد، نوع موتور باید مشخص باشد. همچنین قطر فلکه هرزگرد می بایست حداقل چهل برابر قطر سیم بکسل کششی باشد.

  • پاراشوت:

    پاراشوت همان ترمز اضطراری مکانیکی آسانسور است. فرض کنید که همه سیم بکسل های متصل به کابین پاره شده باشد، در این حالت کابین شروع به سقوط آزاد می نماید. با افزایش سرعتِ حرکتِ کابین از حد مجاز، سیستم پاراشوت با دستور گرفتن از گاورنر سرعت، فعال شده و با انجام عمل ترمز، کابین را بر روی ریلها قفل می کند. پاراشوت ها از سه نوع عمده لحظه ای ( که استفاده از آن منسوخ شده)، تدریجی و غلتکی تشکیل می شوند. برای کابین تا سرعت ۰٫۶۳ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی لحظه ای استفاده می شود . برای کابین با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه از ترمز ایمنی تدریجی یا غلتکی استفاده می شود.

  • وزنه تعادل:

    قاب وزنه فولادی و وزنه های داخلی از جنس پلاستیک، چدن ، سرب ، بتن و … تشکیل شده اند که ضمن متعادل نمودن وزن کابین آسانسور و باری که حمل می کند،  باعث ایجادِ کششی بین سیم بکسل و فلکه ها شده و نیروی اصطکاک مورد نیاز جهت حرکت سیم بکسل بر روی فلکه محرک را تامین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *