• تلفن05191012111
  • ایمیلinfo@tkke.ir
  • آدرسمشهد، میدان جانباز، برج پاژ، طبقه 11، واحد 1113
  • ساعتهای آزاد9 الی 15
چشم انداز ما

آسانسورهای خودروبر

انواع آسانسور

4. آسانسورهای خودروبر

 

امروزه به دنبال رشد جمعیت شهرنشین، افزایش تعداد و تراکم ساختمان‌ها و همچنین افزایش نسبی شهروندان دارای خودرو، مسئله تامین پارکینگ برای خودروها روز به روز جدی تر شده است و سازندگان آپارتمان‌ها نیز به منظور تامین هر چه بیشتر فضای پارکینگ، تمایل به افزایش تعداد طبقات در فضای زیرین ساختمان‌ها دارند. و در نتیجه نیاز به آسانسور خودروبر روز به روز بیشتر احساس میشود.

اما با توجه به این که اکثر آپارتمان‌‌های متداول در زمین‌هایی با متراژ بین 300 تا 500 متر بنا می‌شوند و اختصاص اجباری قسمت عمده‌ای از سطح هر طبقه پارکینگ به سطح شیبدار (رمپ) برای دسترسی و گردش خودروها به طبقات زیرین، راندمان بهره‌برداری طبقات پارکینگ به شدت کاهش یافته و احداث طبقات اضافی پارکینگ را توجیه‌ناپذیر می‌سازد. لذا بهترین راه حل استفاده از آسانسور خودروبر می باشد.

سیستم محرکه آسانسورهای خودروبر

  •  هیدرولیکی : سیستم محرکه در این آسانسور ها بصورت هیدرولیک و کششی قابل اجرا می باشند. در آسانسور های هیدرولیک که عمدتا بصورت جک مستقیم از زیر و یا جک بغل دو طرفه اجرا می شوند این امکان وجود دارد که خودرو را تا ارتفاع حداکثر ۴ طبقه جابجا کند و دلیل این موضوع محدودیت در طول جک های هیدرولیک می باشد. در آسانسورهای خودرو بر با جک مستقیم از زیر طول چاله جک می بایستی به اندازه کورس حرکتی بوده و چاله جک از کف چاهک شروع شده و به اندازه حدود ۵۰ سانتیمتر بیشتر از طول جک تمام شود.
  •  کششی : در صورتی که ارتفاع بیش ازین مقدار باشد می بایستی از آسانسور های کششی استفاده شود. معمولا ابعاد کابین های خودروبر حداقل عرض ۲۷۰ سانتیمتر جهت پیاده شدن راننده و عمق ۵/۵ متر میباشند. در این نوع آسانسور ها درصورتی که آسانسور از نوع هیدرولیک باشد دارای شیر فشارشکن و در صورتی که از نوع کششی باشد اورلود فرمان اضافه بار را به تابلو اعلام و از حرکت کابین جلوگیری می کند.

مراحل اجرای آسانسور

مراحل اجرای این نوع آسانسور ها به این روش می باشد که پس از بازدید از محل چاله آسانسور

  1. ابتدا ابعاد برداری انجام شده.
  2. سپس مرحله آهنکشی که استرکچر اصلی آسانسور بوده و ریلها توسط براکت ها روی آن نصب میگردد اجرا خواهد شد.
  3. آهن آلات به کار رفته در استرکچر آهنکشی حداقل نبشی و ناودانی نمره ۱۲ بوده.
  4. پس از ابعاد برداری ریل ها و درب های نصب شده عملیات کنترل کیفی و همچنین ابعاد برداری جهت ساخت کابین صورت خواهد گرفت.
  5. پس از ساخت و نصب کابین آسانسور و متعلقات، عملیات راه اندازی نهایی شروع می شود.
  6. و در نهایت پس از نصب تابلو و سیم کشی های مربوطه آسانسور جهت تست با بار آماده خواهد شد.

به طور کلی در نصب کلیه آسانسور ها اجرای مرحله درب و ریل از مهمترین مواردی هست که می بایستی با دقت بسیار بالا انجام شود تا پس از بهره برداری حرکت نرم و بدون تکان کابین و همچنین همخوانی درب ها به منظور باز و بسته شدن را نتیجه دهد.

با توجه به فشار های تنشی بر روی ریل های هادی، ساز این ریل ها معمولا به صورت ریل تی۱۶ معمولی و یا بصورت بال پهن می باشند. همچنین می بایستی به هنگام اجرای آهنکشی دقت شود که فاصله کلاف های آهنکشی از ۱۹۰ سانت بیشتر نشود تا در اثر اعمال فشارهای تنشی ناشی از ورود و خروج کابین ریل ها استحکام کامل را داشته باشند.

هرچه فاصله اتاقک آسانسور به چاله آسانسور نزدیکتر باشد راندمان سیستم و عمر روغن که در اثر پمپاژ به داخل جک و تانک گرم و بعضا داغ خواهد شد افزایش خواهد یافت. همچنین بمنظور کاهش فشار وارده به موتور موجو در پاوریونیت در آسانسور های خودرو بر کششی می بایستی حتی المقدور تراز کف اتاق آسانسور با پایین ترین ایستگاه برابر بوده و از انتخاب محل اتاق آسانسور در طبقات بالاتر بمنظور سهولت در عملکرد سیستم پمپاژ خودداری شود.

در صورتی که عرض مورد نیاز چاله آسانسور جهت نصب درب تمام اتوماتیک فراهم باشد میتوان از درب تمام اتوماتیک سانترال یا تلسکوپی استفاده کرد و در غیر این صورت میتوان از درب های گیوتینی بعنوان درب طبقات نیز استفاده کرد. این شرکت پروژه های زیادی در خصوص آسانسورهای خودرو بر اجرا کرده است که به صورت هر دو نوع هیدرولیک و کششی می باشند. پروژه دفتر مرکزی پاپکو تهران دارای یک آسانسور مسافربر و یک آسانسور خودرو بر هستند که آسانسور خودرو بر آن در ۵ ایستگاه تا ظرفیت ۷ تن را بصورت جک مستقیم از زیر توسط این شرکت اجرا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *